Registrace na FotoŠkoda FEST jsou v plném proudu!
CHCI TAKÉ NA FESTIVAL!
Fototipy

Renesance analogových filmů #2

Renesance analogových filmů #2
29. 11. 2023 | 9 minut čtení

Zatímco zavedené značky ruší výrobu analogových filmů, nadšenci z celého světa je doslova na koleni obnovují. Nové filmy často produkují fanoušci analogu, jejichž hlavní ambicí je vytvořit si pro sebe vhodný film chybějící na trhu. Až později se k tomu přidá "business", díky kterému se filmy dostávají k dalším lidem. Takhle vznikly značky Lomography, Cinestill, Washi, Revolog, Dubblefilm, Supersense, PsychBlues nebo Kono. V tomto článku se podíváme na historii nových i obnovených značek filmů a trochu si zavěštíme, jakou má film budoucnost.

Domácí kutilové

Kdyby se Harry Potter nedostal do Bradavic, možná by ve svém přístřešku pod schody začal vyrábět analogové filmy. V provizorních podmínkách totiž začínala většina výše zmíněných značek. Ale i podomácku vyráběné filmy si nakonec našly cestu k veřejnému publiku, což určitě povzbudí malého chemika, který ve vás dřímá. Současná renesance analogových filmů tak spadá do širšího hnutí DiY (Do it Yourself - vyrob si sám) a aktivit tzv. home-makers, tedy domácích kutilů.

K hnutí DiY se přímo hlásí Lomig Perrotin, který založil v roce 2013 Washi Films v kumbálu svého pařížského bytu. Pro Lomiga je důležitá i ekologická stránka věci, snaží se používat recyklované materiály na cívky a obaly filmů. Název jeho značky je odvozen od jeho prvního filmu, jehož základ netvoří umělý plast, ale japonská páska washi pokrytá světlocitlivou emulzí. Perrotin se nesnaží konkurovat velkým značkám a na produkci filmů pracuje sám.

Experimentální filmy Washi

Renesance analogových filmů

Washi Film Y - 100 iso/21° - Panchromatický film na papíru Kozo. Zdroj: WashiFilms

Značky s kreativními filmy

Filmy si vyrábí sami také Hanna Pribitzer a Michael Krebs, zakladatelská dvojice značky Revolog. Tito dva fotografové spojili své síly při diplomovém projektu, ze kterého pak vykrystalizovala jejich současná značka. Celá jejich produkce se zaměřuje hlavně na kreativní filmy s proměnlivou barevností.

Revolog

Revolog Plexus. Zdroj: Revolog

Zatímco příběh značky Revolog začínal na škole, tak značka Dubblefilm má své kořeny v online platformě, kde fanoušci experimentální analogové fotografie sdíleli své fotky vzniklé dvou expozicí - odtud také pochází název značky (dubble - zdvojit). Značka Dubblefilm se orientujte na kreativní filmy a spolupracuje se značkou Revolog. Kreativní filmy také prodává Justin Adams z Kalifornie, respektive ručně upravuje filmy Portra od Kodaku tak, aby na nich vznikly barevné defekty, a pak je s novým obalem prodává pod značkou PsychBlues.

Filmy Dubblefilm a Revolog

PsychBlues

PsychBlues A120. Zdroj: PsychBlues

Hnutí Lomo

Nové značky mají za sebou často zajímavý příběh. Tak třeba značka Lomography vznikla z obdivu k ruskému kultovnímu fotoaparátu Lomo z roku 1984. V roce 1994 si fotoaparát zakoupila skupinka vídeňských studentů, když se toulala po Praze během exkurze a narazila v krámku na staré fotoaparáty. Po příjezdu domů a vyvolání filmů byli mladí fotografové překvapeni snovou náladou snímků, která vzniká díky nedokonalé optice fotoaparátu. Co bylo dříve profesionálními fotografy považováno za vadu, to se přesně studentům zalíbilo.

Fotoaparát Lomo se brzy stal ve Vídni kultovním a v roce 1992 byla založena společnost Lomographic Society International, která posléze dostala od vedení města budovu k využití pro své aktivity. No a přesně z této společnosti pak vznikla dnes už známá značka Lomography a posléze také německá značka Kono.

Filmy Kono a Lomography

Lomography

Lomography 800. Zdroj: Lomography

Vzkříšení Polaroidu

Kromě nově vzniklých společností existuje také několik "starých" značek, které nepřežily nástup digitálních fotoaparátů, ale posléze byly obnoveny - jako třeba Polaroid, Kodak, nebo Ferrania.

Samotný Polaroid, který má většina z nás zafixovaný jako velkou a neotřesitelnou značku, zbankrotoval v roce 2001 a do hry se vrátil do jen díky partě nadšenců ze společnosti Impossible project. K bankrotu značky přispěl nástup digitální technologie, ale také soudní spor s Kodakem o patent na polaroidovou technologii, který sice Polaroid vyhrál, ale finančně ho "vysál".

Značka Polaroid po bankrotu ještě několik let pokračovala s novými majiteli a začala vyrábět LCD a plasmové televize. V roce 2008 ale přestala značka Polaroid vyrábět instantní filmy úplně. Část zaměstnanců odkoupila továrnu na Polaroidy v Holandsku a založila společnost Impossible project s cílem obnovit výrobu filmů. Mnoho lidí totiž ještě vlastnilo původní Polaroidy, ale nemělo na co fotit.

V roce 2017 Impossible project zakoupil značku a duševní vlastnictví firmy Polaroid a přejmenoval se na Polaroid Originals. Dnes se již jmenuje společnost opět Polaroid, a když se podíváte na portfolio jejich produktů, tak se ani nechce věřit, že za vzkříšením slávy Polaroidu stojí parta nadšenců v čele s biologem specializujícím se na výzkum pohybu očních svalů pavouka - tedy Florianem Kapsem, zakladatelem Impossible Project. Aneb pokud chcete změnit svou životní dráhu, nikdy není pozdě!

filmy PolaroiD

Polaroid

Polaroid 600. Foto: Eliška Koryntová

Obnova italské značky Ferrania

Slavná italská továrna na filmy Ferrania byla obnovena také díky základně fanoušků. Počátky této společnosti sahají až do 19. století, kdy prodávala výbušniny. Ve 20. letech začala vyrábět filmy a na její materiály později točili velikáni italského filmu jako Pier Paolo Pasolini, Victoria De Sica, Roberto Rossellini, nebo Frederico Fellini. Značku Ferrania v roce 2004 znovu vzkřísila kampaň na Kickstarteru a dnes má ve svém portfoliu produktů dva nové filmy: Ferrania Orto a Ferrania P30. 

Ferrania

Ferrania Orto. Zdroj: Ferrania

Kodak a nový svitkový film

Když to shrneme, nové filmy produkují hlavně malé značky. Ty si ale nemohou dovolit snížit cenu filmu jako při velkovýrobě a masovém odbytu. Proto je skvělé, že se minulý rok Kodak pustil do výroby svitkového filmu Kodak Gold 200. V současnosti je to nejlevnější barevný svitkový film (pokud nepočítáme svitkové filmy od Lomography, co se prodávají po třech kusech v jednom balení).

Se svitkovými filmy má Kodak bohatou zkušenost - vyrábí je už od roku 1901. V roce 2012 Kodak sice zkrachoval kvůli tomu, že namísto digitálů prosazoval analogovou fotografii, dnes se ale nově vzniklé firmě Kodak Alaris daří. Kodak také nabral asi 300 nových zaměstnanců, aby výroba filmů dostačovala poptávce.

Kodak Gold

Kodak Gold 200 ve svitkové verzi.

Ceny filmů

Když minulý rok firma Kodak oznámila zdražování filmu o 9-15 % procent, komunita milovníků analogu to nesla dost nelibě. Jenže právě díky tomu jsme se teď od Kodaku dočkali nového filmu. Výnos z prodeje filmů měl totiž Kodak za pandemický rok paradoxně vyšší, než před Covidem! A to jak díky navýšení cen, tak díky trvalé poptávce. Zatímco zájem o ostatní fotografické produkty Kodaku během pandemie Covidu klesl, filmy šly na odbyt.

Takže kupujte filmy - jenom to je cesta k tomu, aby firmy investovaly do vývoje nových emulzí! Z focení na barevné filmy se dnes už stal drahý koníček, to je pravda - ale cena klesne jen díky poptávce. Nezapomeňte také podporovat nákupem naši českou značku Foma, jejíž ceny černobílých filmů se pořád drží na slušné úrovni. 

České filmy FOMA

Foma

Foma 100, svitkový film. Foto: Eliška Koryntová

Analogové nebe na dohled?

Jak se to tedy s prodejem filmů vlastně má? Filmy se přestaly prodávat především kvůli nástupu digitálních fotoaparátů. Prodej filmů klesl z 900 miliónů kusů v roce 1999 na 5 miliónů v roce 2009. Ale pak se začalo blýskat na lepší časy. V roce 2009 byl roční prodej všech typů filmů zhruba 5 miliónů kusů, ale v roce 2019 už to bylo kolem 10 miliónů. Takový počet filmů, jako před nástupem digitálu, se už nikdy prodávat nebude. Nicméně zdvojnásobení prodeje filmů v posledních deseti až patnácti letech je pro komunitu fanoušků analogu docela optimistické. 

Možná nás čekají další překvapení na poli analogového filmu i tento rok. Firma Washi z Bretaně na svých stránkách slibuje, že chystá něco nového... K dokonalému štěstí už jenom zbývá, aby se na nový film vzmohl i velký filmový gigant Fuji. Ten sice vyprodukoval nový film Neopan 100 Acros, ale zatím spíše výrobu filmů ruší. A letos také oznámil, že zastavuje dočasně objednávky na některé své filmy, protože nejsou dostupné materiály k výrobě.

Fuji vsadil na výrobu instantních filmů, zatímco výrobu kinofilmů upozadil. Kdyby se zlepšila produkce negativních filmů i u Fuji, tak by mnoha fanouškům analogu spadl kámen ze srdce. Na zemi by pak nastalo doslova i do písmene analogové nebe.

prozkoumat celou nabídku dostupných filmů

PsychBlues

PsychBlues A120. Zdroj: PsychBlues

Úvodní foto: Lomography / Eliška Koryntová

FOMAPAN 100/135-36

černobílý negativní film, formát 135 mm, počet snímků: 36, ISO 100

110,-
FOMAPAN 400/135-36

černobílý negativní film, formát 135 mm, počet snímků: 36, ISO 400

130,-
FOMAPAN 200/135-36

černobílý negativní film, formát 135 mm, počet snímků: 36, ISO 200

120,-

Související články

Fotoškola - jak fotit na dovolené

Fotoškola - jak fotit na dovolené

Téma měsíce května: Fotíme na dovolené

Téma měsíce května: Fotíme na dovolené

Fotoškola - street fotografie II.

Fotoškola - street fotografie II.

Diskuze

Renesance analogových filmů #2

Přidat příspěvek

Zatím nebyl přidán žádný příspěvek.

Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
Instagram feed
I nás baví Instagram.
@fotoskodacz
Servisní knížka plná výhod
  • 4 servisní prohlídky
  • základní kurz ovládání zrcadlovky
  • 300 Kč poukázka na tisk fotografií

Kompletní informace »

Čekejte prosím...